|
Jacek Malczewski, Niedziela w kopalni, 1882 |
Niedziela w kopalni z 1882 to jeden z wielu obrazów Jacka Malczewskiego -
realistycznych, symbolistycznych, ekspresjonistycznych - poświęconych
męczeństwu polskich zesłańców, w tym uczestników kolejnych powstań
narodowych, na Syberii. Seria sybirska malowana przez Malczewskiego w
latach 1877-1895 obejmuje sceny z etapów, więzień, kopalń i miejsc
zsyłki. Początkowo były one inspirowane twórczością Artura Grottgera, jak ma to miejsce w przypadku
omawianej, jednej z pierwszych kompozycji tego cyklu, do której szkice
wykonywał artysta jeszcze w Paryżu w czasie studiów, a która stanowi pod
względem kompozycji i metaforyki rozwinięcie VI ryciny z cyklu
"Lithuania" Artura Grottgera. Odpoczynek w kopalni przedstawia uwznioślony na
sposób grottgerowski obraz zesłańców-męczenników opatrzony
mesjanistycznym podtekstem, że ich cierpienie pełni odkupicielską misję
dla odrodzenia kraju. Pierwotny i używany aktualnie tytuł obrazu -
Niedziela w kopalni - dodatkowo podkreśla nieludzkie warunki egzystencji
katorżników zmuszanych do pracy także w niedzielę.
"Odpoczynek w kopalni przedstawia uwznioślony na sposób grottgerowski obraz zesłańców-męczenników opatrzony mesjanistycznym podtekstem, że ich cierpienie pełni odkupicielską misję dla odrodzenia kraju."
OdpowiedzUsuńCo w obrazie sugeruje mesjanistyczny podtekst? Ja tego elementu nie widzę, a nawet dokładnie oglądając ten obraz nie zauważam żadnej misji odkupicielskiej. Czego nie widzę?
This page definitely has all the information I needed about this subject
OdpowiedzUsuńand didn't know who to ask.