|
Jacek Malczewski, Chrystus w Emaus, 1909, tryptyk, wł.
Muzeum Narodowe
w Warszawie |
Lata 1908-1911 zaznaczają się w twórczości Jacka Malczewskiego
gwałtownym rozkwitem tematyki chrystologicznej. W ów nurt wpisuje się przesłanie Wieczerzy w Emaus, tryptyku przedstawiającego
scenę z Ewangelii św. Łukasza, zawierającego wizerunek
Chrystusa w środkowej tablicy, oraz wyobrażenia dwóch apostołów ubranych
w szynele, w bocznych kwaterach. Malczewski, aspirując tu pod postacią
Syna Bożego do roli wszechmogącego kapłana w sztuce, tworzy sztukę zaangażowaną
w sprawy narodowe. Malarz podejmuje wątek walki o
niepodległość Ojczyzny, nadając tryptykowi aluzyjne, pozareligijne
treści odnoszące się do niedawnej polskiej historii. Przedstawieni na
skrzydłach tryptyku uczniowie Chrystusa to niewątpliwie polscy powstańcy
(starszy zapewne symbolizuje uczestników powstania styczniowego,
młodszy - najprawdopodobniej bojowników o niepodległość w rewolucji
1905), w których artysta wzbudza wiarę w Zmartwychwstanie Ojczyzny, tak
samo jak Jezus wzbudził wiarę swych ewangelicznych uczniów w Swoje
Zmartwychwstanie.
po lewej dziadek Grzegorczyk Jaeckel i piją sok jabłkowy :)
OdpowiedzUsuńz prawej pradziadek mojego przyjaciela o.Lotara
OdpowiedzUsuńWydaje mi się, że mężczyźni po obu bokach Jezusa to szeregowi żołnierze, przynajmniej są odziani do rosyjskich mundurów, na pagonach mają numery rosyjskich pułków: 56 i 60.
OdpowiedzUsuń